De kracht van mindfulness

Je bent waar je aandacht is, waar je gedachten zijn en je gevoel is. Fijn dus om je gedachten in het hier en nu (thuis) te houden. Hoe vaak gebeurt het niet dat je thuis bent, maar met je gedachten al op je werk. Op een zondagavond bijvoorbeeld. Of dat je op je werkt bent en met je gedachten al op de sportschool. Of je vraagt je op je werk af of je het huis hebt afgesloten of je denkt aan je kinderen of je liefde of je staat onder de douche en bent in gedachten al in de auto op weg naar je werk of ……

We zijn vaak met onze gedachten in het verleden of in de toekomst. Heerlijk mijmeren over mooie gebeurtenissen of juist gefrustreerd en onrustig door het denken aan een vervelende gebeurtenis. De heerlijke voorpret voor een vakantie naar een warm zonnig oord of gestrest zijn over iets wat je nog moet doen en waar je ontzettend tegen op ziet. Zonde van je mooie, waardevolle en duurzame energie. Mijmeringen en voorpret komen minder vaak voor dan frustratie en angst. Wil je toch naar het verleden of de toekomst reizen, kies dan voor prettige en gezonde gedachten!

En wil je graag in het nu zijn, vraag dan aan jezelf waar je voeten zijn. Gedachten reizen supersnel. Binnen no time ben jij, tijdens het stellen van deze vraag, weer in het nu, daar waar je voeten zijn.

Slechte communicatie op de werkvloer

Slechte communicatie op de werkvloer komt heel vaak voor. Hoe dat kan wordt niet vaak over nagedacht. Dat het er is veroorzaakt stress.

Wat bedoel je? Wanneer heb je deze vraag voor het laatst gesteld? Vragen doen we veelal weinig. Afvragen doen we des te meer.

Afvragen en invullen. Beredeneren en ‘goeddenken’. Dit doen we allemaal met ons hoofd. Dat wat we horen delen we met wat we denken. Hieruit komt vaak een oordeel. Dat wat we horen kleuren we in met onze eigen referentiekader. Het is ook praktisch onmogelijk iets in te kleuren met wat nog niet bekend is. Weet dat deze gedachten van jou zijn en niet van de ander.

Ook kun je dat wat je hoort delen met je hart in plaats van met je hoofd. Het hart oordeelt immers niet. Het hart voelt. Wellicht wordt je geraakt in je hart. Blijf eens in je hart en bij je voel. Zonder je gevoel meteen te willen veranderen, begrijpen of wegduwen. En weet dat dit jouw gevoel is als reactie op woorden van een ander. Je weet hiermee nog niet wat de ander bedoelt of voelt.

Wat als we nu eens niet zelf denken en voelen en rechtuit vragen wat een ander bedoelt. De kans dat je verrast wordt met het antwoord is groot. Met open mind en open hart communiceren heet dat. Ontvankelijk zijn voor de waarheid van een ander in plaats te blijven hangen in je eigen waarheid.

En de snelste en eenvoudigste manier om de waarheid van een ander helder te krijgen, is te vragen wat de ander bedoelt.

Moeten kan burn out veroorzaken

moeten kan burn out veroorzaken, WerkZen, teambuilding_burnout-amsterdam_teambuilding-wat-is dat

Tja, we willen helemaal niets moeten. Als we het gevoel hebben teveel te moeten kan dit op den duur een burn out veroorzaken. Het maakt niet uit of je het “moeten” in opdracht van je werkgever of vanuit jezelf ervaart. In het woordje ‘moeten’ zit namelijk een verborgen eis. Het woordje moeten blokkeert, remt en roept veelal weerstand op. En we willen vaak zo graag in flow zijn. In flow met onze gedachten en onze handelingen. Maar ja, als je veel, ‘moet’ zul je weinig flow ervaren. Sterker: je ervaart meer stress. Waak ervoor dat “moeten” geen burn out bij je veroorzaakt.

Moeten voelt als een verplichting

Jij bent de enige die het gevoel van moeten kunt veranderen. Daarom onze vraag aan jou: “Wat MOET jij?” En dan “Van WIE moet je eigenlijk?”. Bedenk dat je altijd een keuze hebt. Kun je het woordje ‘moeten’ vervangen door een ander woord? Bijvoorbeeld: “Ik ga vanmiddag naar de klant.” In plaats van “Ik moet vanmiddag naar de klant.” Of “Ik kies er voor straks de auto naar de garage te brengen.” In plaats van “Ik moet straks de auto naar de garage brengen”.

Gewoon doen! Je zult jezelf verrassen hoe vaak jij het woord moeten denkt of zegt. Buig dit woord om in ‘willen’, ‘mogen’,  ‘gaan’ of ‘ervoor kiezen’ en voel hoe anders je de handeling doet. Ervaar hoeveel meer ruimte en plezier er is om iets te doen en samen te zijn.