In het NU zijn beperkt Stress

In het NU zijn beperkt Stress

Je bent waar je aandacht is, waar je gedachten zijn.

Hoe vaak gebeurt het niet dat je thuis bent, maar je aandacht al op je werk? Of dat je op je werk bent en met je gedachten alweer in de sportschool of op de bank voor de tv? Hoe vaak ben je echt met je gedachten in het hier en nu?

Om met je gedachten af te reizen naar het verleden of de toekomst dient je niet. Sterker deze reizen geven je stress omdat je gevoelens of emoties creëert die niet in overeenstemming zijn met en in het nu.

Je creëert bijvoorbeeld onrust omdat je – in gedachten – je deadline nog niet hebt gehaald. Of je hebt stress omdat je ergens tegenop ziet. Het kan ook dat een collega zich met zijn of haar gedrag jou triggert en een gebeurtenis uit het verleden doet herbeleven. Heel fijn en gezond om je verstand er dan bij te houden en je te realiseren dat in het nu niet dezelfde ervaring plaatsvindt. En als dezelfde ervaring – in jouw beleving – wel plaatsvindt, hoef je je er nu niet hetzelfde bij te voelen of te reageren. Je bent immers niet meer dezelfde jij als toen en een stuk ervarener.

Waarom nu NOG stressen om iets dat is geweest of al heeft plaatsgevonden?

Zo zijn het ook je gedachten die beren op de weg zien. Je gedachten zijn dan in de toekomst. De beren zijn er nu (nog) niet en misschien tegen de tijd dat jij er bent ook niet (meer). Of je kunt erop vertrouwen dat als je er tegen die tijd bent, je de tools hebt ontwikkeld om met de beren om te gaan.

Waarom nu AL stressen om iets wat er nog niet is of nog niet plaatsvindt?

Stress vraagt wat van je vitaliteit, maakt je moe en is ongezond.

TIP: beperk je stress door in het nu aanwezig te zijn.

Hoe?

Ervaar je stress, angst, zorgen, frustratie en/of onrust? Ga dan met je gedachten naar het nu door je met je adem te verbinden en vraag je zelf of het nu, in dit moment, de waarheid is om deze emoties te voelen. Grote kans dat deze gevoelens en emoties aangewakkerd zijn door gedachten uit het verleden of in de toekomst. Vindt de emotie wel plaats in het nu? Verbind je dan ook met je adem en blijf doorademen. Breng vooral je aandacht naar je uitademing. Je adem brengt je in het nu en in het nu zijn beperkt je stress.

Je kunt elk moment terugkeren naar het nu door jezelf de vraag te stellen waar je voeten zijn. Want daar waar je lichaam zich op dit moment bevindt, daar ben jij, daar is het NU. En het nu is een mooie plek om te vertoeven. In het nu kun je constructief en ontspannen (samen)werken.

Verschil tussen een oosterling en een westerling

Een oosterling wordt gevraagd waarom een westerling vaak zo moe is.
Zijn antwoord luidt als volgt:

“Wanneer jullie ’s ochtends wakker worden
staan jullie in gedachten al onder de douche.

Wanneer jullie onder de douche staan
zijn jullie in gedachten al aan het ontbijten.

Wanneer jullie ontbijten
zitten jullie al in de auto naar het werk.

En wanneer jullie in de auto naar het werk zitten
hebben jullie de computer op het werk al aangezet.

 Wij daarentegen liggen in bed als we in bed liggen.

Douchen wanneer we onder de douche staan.

Ontbijten wanneer we ontbijten

Zitten inde auto wanneer we autorijden

En zijn op het werk wanneer we werken.”.

Reacties zijn gesloten.