wat je ziet is niet de werkelijkheid

Wat je ziet is niet de werkelijkheid

Wat je ziet is niet de werkelijkheid laat Vincent zien als hij op zijn werk komt. Hij komt vier uur te laat op zijn werk. De herrie en onrust die hij met zich meebrengt geeft irritatie bij zijn collega’s.

An, zijn leidinggevende, neemt hem apart om aan te horen hoe het is met Vincent. Ze vraagt: “Heb je weer een zware nacht gehad? Je zult wel moe zijn, ik snap het helemaal dat je dan van streek bent en met je hoofd ergens anders zit. Heb je wel de energie om te werken?’’

Vincent is een hele goede werknemer die snel en adequaat kan handelen in noodsituaties. Hij is chaotisch en komt slordig over. Maar het tegendeel is waar.

Wat voor een ander chaotisch lijkt, is voor hem overzichtelijk en hij vergeet nooit iets. Zijn geheugen is meesterlijk en daardoor presteert hij uitstekend in de functie die hij heeft.

Vincent heeft op dit moment een niet zo fijne thuissituatie. Zijn kleintje van vier jaar is heel ziek. Die heeft onverwachts door een gemene snee die gehecht moest worden, een bacterie opgelopen. Het kindje huilt dag en nacht, slaapt slecht en wil maar niet opknappen.

De zorgen die hij over zijn kindje heeft en het bijna geen nachtrust krijgen, vergt zijn tol. Vincent lijkt voor de buitenwereld nog chaotischer dan voorheen.

Wat is de oplossing met werkverstoorders

An vraagt aan Vincent of het goed is dat zijn collega’s op de hoogte worden gebracht van zijn thuissituatie. Dit zal veel irritatie oplossen omdat er dan begrip voor zijn situatie opgebracht kan worden. In het geval van Vincent weten de collega’s niet wat er gaande is, alleen dat hij een werkverstoorder is.

Wanneer de aanleiding van iemands gedrag begrijpelijk is, zullen de collega’s de situatie snappen en meer begrip tonen. Zodra Vincent chaotisch binnenkomt zullen de collega’s dit begrijpen en hem mogelijkerwijs ondersteunen.

Als je deze situatie op zijn beloop laat, zal er onenigheid op de werkvloer ontstaan. Er zijn veel leidinggevenden die vinden dat je je thuissituatie niet naar de werkvloer hoort mee te nemen.

Collega’s vinden dat je je werk op tijd af moet hebben en niet de sfeer moet verstoren. De situatie van Vincent leidt dan tot irritatie en is voedingsbodem voor roddels.

Maak Vincent zijn probleem bespreekbaar en houd iedereen op de hoogte. Als een werknemer zorgen heeft over zijn thuissituatie, is dit op de werkvloer te merken.

Het is belangrijk dat je je medewerkers als mensen ziet en niet als een robot behandelt. De beste resultaten worden behaald met een heldere communicatie, met het inleven in elkaars situatie, met hulp bieden en samenwerken waar dat nodig en mogelijk is.

Zonder hulp en begrip van collega’s en leidinggevenden kun je ervan uitgaan dat Vincent, met alle stress thuis, zich ziekmeldt. Een burn-out ligt eventueel op de loer.

Mogelijk krijg je dan te maken met een hoge kostenpost. Want je bent verplicht zijn salaris een poos door te betalen zonder dat hij werkt. Daarnaast moet je een nieuwe werknemer voor hem aannemen wat nog eens salaris kost. Wat is dan goedkoper/waar kies je dan voor?/waar zit dan je winst?

De keus is:
-Medewerkers die gestrest, roddelend over elkaar en met onbegrip samen het doel van het bedrijf moeten vertegenwoordigen en uitvoeren.
Of
-Medewerkers die in een prettige sfeer met begrip voor elkaar samenwerken om het bedrijf te vertegenwoordigen en het doel samen te bereiken.

Jij weet wel wat je wilt!

Reacties zijn gesloten.