De waarde van open communicatie, pitenpuur,werkzen

An is door ziekte van een collega leidinggevende van twee afdelingen. Haar eigen afdeling loopt soepel.

De klantenserviceafdeling waar ze nu voor haar collega invalt, is extra druk. Dit komt doordat de afdeling meerdere problemen heeft die opgelost moeten worden voordat het soepel kan lopen.

Toen An vanochtend op de afdeling kwam, hing er een nare sfeer. Ze werd vreemd aangekeken en ze merkte dat er gesmoesd werd.

Als de knelpunten die de werknemers van de afdeling hebben aangegeven zijn opgelost, komen er meer tevreden klanten. De werkdruk op de afdeling zal dan ook verbeteren. Want tevreden klanten bevestigen dat het werk goed wordt uitgevoerd.

Wanneer werknemers zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelen, zal het werk met meer plezier worden uitgevoerd. Dit heeft dan ook een positieve uitwerking op de klanten.

Doordat An voelt dat er een nare sfeer op de afdeling hangt, gaat ze met de afdeling in gesprek. Al gauw komt naar boven dat er over haar wordt gesproken.

Iemand heeft de zieke leidinggevende op de hoogte gebracht dat ze is vervangen. Daardoor wordt er nu gedacht dat ze niet meer terugkomt. Deze verkeerde informatie is niet goed voor de werkdruk die al op de afdeling hangt.

Wanneer er niet naar de zieke leidinggevende was gebeld, waren deze roddels niet rondgegaan. Dan had de zieke leidinggevende niet meer stress gekregen.

Dan was de sfeer van de afdeling niet verder naar beneden gegaan. Wat heel belangrijk op deze afdeling is, is een goede en open communicatie.

Doordat de werknemers niet weten hoe de communicatie onderling soepeler en zonder roddels kan verlopen, is het hen niet kwalijk te nemen.

Een eerste stap zou kunnen zijn om dagelijks de dag af te ronden met het beantwoorden van vragen die er op de afdeling zijn. Wanneer iedereen zijn vragen beantwoord krijgt, hoeven ze niet te gissen. Daarnaast kunnen uit die vragen eventuele problemen bijtijds getackeld worden.

Het is belangrijk om deze gesprekken zo te voeren dat de werknemers hun hart kunnen luchten en kunnen delen wat ze op hun lever hebben. Niet dat als ze iets zeggen wat ze eventueel handiger hadden kunnen aanpakken of formuleren, ze dan aangevallen worden.

Begeleid de werknemers zo dat ze het antwoord zelf vinden, zodat ze zelf hebben gevonden hoe ze die situatie de volgende keer anders kunnen aanpakken. Zaken uitspreken en dat de ander het goed opvangt, interpreteert en dus verstaat, is hierbij van belang.

Wanneer het communicatieprobleem is opgelost, is het gevolg dat de communicatie naar de klanten toe ook soepeler verloopt. Een blij mens communiceert ontspannener dan een gespannen mens.

Wanneer er een prettige sfeer op de afdeling hangt, reflecteert dit naar de klanten. Een glimlach wordt ook aan de andere kant van de lijn ontvangen. Doordat er dan tevreden klanten zijn, zullen deze klanten opnieuw kopen en zullen zij voor goede reviews zorgen. Dit levert weer nieuwe klanten op, wat weer geld oplevert!

Iedereen wil weten hoe ze een goede communicatie voor elkaar kunnen krijgen. Je wilt dat de werkdruk vermindert, de klanten tevreden zijn en dat niet veel collega’s steeds ziek zijn. Het is toch heerlijk als je gewaardeerd wordt op je werk, je de dag met een voldaan gevoel kunt afsluiten en er rust op de afdeling heerst?

Dit wil jij ook!

Vergelijkbare berichten

  • Zien wat er is

    Zien wat er is, is kijken met een open mind. Soms is iets zo duidelijk zichtbaar, dat je er gewoon ‘overheen’ kijkt. Je hebt het misschien wel eens meegemaakt dat je naar je bril loopt te zoeken terwijl je deze gewoon op je neus of hoofd hebt. Je kijkt daar niet omdat je denkt dat…

  • Wat doet een trigger met jou?

    Charlotte, een temperamentvolle dame van 22 jaar, komt stierend binnenstormen. Ze loopt rechtstreeks naar An, de leidinggevende van de afdeling, omdat ze met een frustratie zit. De collega’s die op de afdeling werken, kijken verstoord op door de wervelwind die komt binnenwaaien en enkelen trekken een gefrustreerd gezicht. An neemt Charlotte mee naar de spreekkamer…

  • Zijn

    Wat is ‘zijn’ nu eigenlijk?Vaak kennen we het woord zijn ook toe aan een gevoel, gedrag, rol, beroep, naam of locatie. Ik ben boos, ik ben druk, ik ben een echtgenoot, ik ben een chief financial controller, ik ben Piet en ik ben in de sportschool. Als mens identificeren we onszelf niet meteen met iets…

  • Jouw mening en oordeel

    Wanneer je iemand ziet heb jij dan een mening en een oordeel? Degene mag je wel of niet of je negeert deze omdat je geen zin hebt om er tijd aan te spenderen.  Waarom, waarom hebben veel mensen hun mening en oordeel al klaar staan terwijl ze niet eens weten wie de ander is. Zien ze er anders uit? Ruiken…

  • Ont-Moeten

    Is het niet leuk dat wanneer je in het weekend vrij bent, je dan ook echt kunt ontspannen en genieten? Door veel te werken en altijd bereikbaar te zijn, is het soms mogelijk dat wanneer je niks hoeft je nog steeds een opgejaagd gevoel hebt. Maar wat als je wanneer je voordat je vrij bent…

  • Het is soms moeilijk om te waarderen wat je hebt

    Het is soms moeilijk om te waarderen wat je hebt. Pas als je iets niet meer hebt ga je het missen. Je bent daar niet de enige in, veel wordt als vanzelfsprekend aangenomen. Wanneer je je hiervan bewust bent, kun je andere keuzes maken in wat je in je leven kunt waarderen. Waardeer wat je hebt en geniet ervan.   Dit wil niet zeggen dat je niet kunt dromen om in je…