werkverstoorder, werkzen

Stel je voor:  Terwijl jij lekker geconcentreerd aan het werk bent, komt je collega Vincent vier uur te laat binnenstormen. Hij is een mega werkverstoorder en de irritatie is op de afdeling aangewakkerd. De herrie die hij maakt verstoort de harmonieuze energie.

Met regelmaat van de klok is hij te laat. Daarnaast komt hij op een chaotische manier binnen met veel lawaai. Door alle chaos en herrie die hij met zich meebrengt is het op de werkplek meteen gespannen.

Je collega’s kijken verstoord op van hun werk en je ziet dat enkele zich heel erg aan hem irriteren.

Een werkverstoorder, wat te doen

Je geeft hem even de tijd om zich achter zijn bureau te settelen en loopt met een kop koffie naar hem toe. Je nodigt hem uit om even met jou samen in de vergaderruimte te komen zitten. Trekt een stoel voor hem naar achteren zodat hij kan gaan zitten en overhandigt hem de kop koffie.

Je kijkt hem aan en geeft hem een geruststellende glimlach. Je zegt: “Heb je weer een zware nacht gehad? Je zult wel moe zijn, ik snap het helemaal dat je dan van streek bent en met je hoofd ergens anders zit. Heb je wel de energie om te werken?’’

Wanneer je niet weet hoe je deze situatie in goede banen kunt leiden, zou je met je collega’s mee kunnen gaan in hun irritatie. Vincent is veel te laat, als werkverstoorder verstoort hij de werksfeer en geeft door zijn gedrag de indruk dat hij het niet meer onder controle heeft. Door zulk gedrag als werkverstoorder behoor je niet tot de groep en gaat de rest van je collega’s over je praten.

Gelukkig hoort An, de leidinggevende van Vincent, hem aan. Bij haar kan hij zijn verhaal doen. Wanneer hij zijn last kan delen wordt die minder zwaar.

Dit betekent niet dat het probleem hiermee is opgelost, maar de druk die hij op zijn schouders voelt, is minder. En hij hoeft zich op zijn werk niet ook nog schuldig te voelen voor zijn te laat komen.

Het begrip van An om samen naar een oplossing te zoeken van zijn probleem, zal hem sneller helpen.

Hoe zou jij op deze situatie reageren?

Vergelijkbare berichten

  • Inzicht in luisteren

    An, leidinggevende op de marketingafdeling, valt in voor haar collega leidinggevende op de klantenservice. Al gauw blijkt daar dat er een negatieve werksfeer hangt, dat de werkzaamheden de werknemers boven hun hoofd groeien en dat er veel klanten boos zijn. An heeft geïnventariseerd wat er misloopt op die afdeling en heeft een gesprek met de…

  • Vertrouwen op je gut feeling

    Ver-trouwen, Een bijzonder woord. In deze periode wordt vertrouwen op de proef gesteld. Vertrouwen in de markt, vertrouwen in je gezondheid, vertrouwen in het behoud van je baan, vertrouwen in de werkprestaties van je medewerkers die nu op afstand werken. Het is allemaal nieuw en ver. In hoeverre durf je in deze tijd nog te vertrouwen…

  • Waarom haal ik mijn doelen niet

    Next level succes in werk en leven is wellicht dichterbij dan je denkt.   We hebben veel gehoord dat mensen achteraf te snel hadden opgegeven en niet doorhadden dat ze al dichtbij hun doel waren. Ze vragen zich af, waarom haal ik mijn doelen niet? Ze werden onrustig, gestrest, hadden genoeg gedaan en geïnvesteerd en waren moe ‘gestreden’. Hoe zuur dat je bijna bij je…

  • Dank je wel!

    Waar ben jij dankbaar voor? Voel je wel dankbaarheid? Vaker hebben we kritiek en voelen we ontevredenheid. We zien wat niet werkt, wat niet hoort of wat beter of anders kan. Ook hiervoor kun je dank je wel zeggen, denken of voelen. De buitenwereld, personen of gebeurtenissen, laat jou immers inzien wat je niet wilt…

  • Zie jij geen uitweg?

    In ons drukke leven met alle social media en een telefoon die 24/7 aanstaat, is het goed mogelijk om overbelast te raken. Wanneer je overbelast bent, loop je vast. Hierdoor krijg je (nog meer) zorgen en kun je uiteindelijk geen uitweg meer vinden. Is de uitweg nog harder te werken en nog meer je best…